Parkeringsplatser behövs

Byggnadsnämndens rödgröna majoritet antog idag riktlinjer för hur många parkeringar det ska planeras för vid nybyggnationer i Göteborg. Parkeringstalen minskar exempelvis med 10% för bostäder. Alliansens efterlyste ett bredare underlag och en mer bilvänlig inriktning.

– Man blir förvånad över att kontoret valt att bara be om synpunkter på stadens parkeringssituation från kommunens egna nämnder och bolag. Vi i alliansen vill betona att det finns andra aktörer i vår stad – t.ex. affärsinnehavare i centrala staden, hyresgästföreningen och handikapprörelsen – som kan tänkas ha bra synpunkter på parkeringar i staden, säger Kjell Björkqvist (FP).

– Visst behöver trafiksituationen i Göteborg anpassas för att få en få en bättre och mer hållbar stadsutveckling, fortsätter Joakim Olinder (M). Men bilen kommer vara en viktig del av en fungerande stad. Det ska inte vara kommunen som avgör om den enskilde har behov av egen bil eller inte.

Definitionen av god Parkeringsskylti vägledningen utgår från boende i Göteborg ska ta sig mellan hemmet och arbetsplatsen. Resvägen för många göteborgare ser mycket annorlunda ut och många ärenden ska ofta lösas på vägen.

– Barnfamiljer, funktionshindrade, äldre, personer med matkassar, folk som har mer än tio minuters promenad till närmaste hållplats, människor med ett pressat schema som inte hinner vänta på en buss som är sen eller byta mellan spårvagnslinjer. Det finns oändligt många skäl till att den enskilde behöver bil och en plats att parkera den på. Vi måste grunda våra beslut på fakta, inte schablonartade visioner om ett bilfritt samhälle, avslutar Kjell Björkqvist.

4 reaktioner på ”Parkeringsplatser behövs

  1. Det verkar vara någon form av önskedröm hos en del beslutsfattare att Göteborgs invånare inte behöver en bil för att klara sin vardag. Enligt beskrivningen Parkeringsplatser behövs ovan. Till exempel projekterar Stadsplaneringen i det kommande bostadsområdet ”Stora Torp – ca 500 nya bostäder längs Delsjövägen” 0,77 p-plats per bostad(!). Detta är ett praktexempel på att skjuta problem och kostnader på framtiden. Redan nu är parkeringssituationen i närområdet mycket ansträngt.

  2. Varför stödde Alliansen att ta bort parkeringsplatser för folk som arbetar i stan? Ska man inte kunna stå en hel arbetsdag med bilen utan att behöva gå ut och flytta bilen flera gånger om dagen? Det här verkar inte riktigt genomtänkt. Vad är en 30-minuters parkering för nytta för mig? Ska man bara kunna åka till stan för att handla?

  3. Hej Maria,

    och tack för din kommentar! Alliansen stöder aldrig att parkeringsplatser ska försvinna om de inte kompenseras med minst lika många nya. När det gäller de tidsbegränsade så såg vi precis som du, Maria, problemet.

    Alliansen i Trafiknämnden har därför i höst lagt detta förslag:

    Ang Tidsbegränsning av avgiftsparkering

    Parkeringsplatserna i centrala Göteborg blir allt färre. Behovet förblir dock stort och trycket ökar på dem som finns kvar. För handeln i centrum blir det ett problem då centrala parkeringar används för långtids/arbetspendlingsparkeringar. Därav har ett önskemål växt fram om att tidsbegränsa vissa parkeringar för att underlätta parkeringssituationen för dem som behöver uträtta kortare ärenden.

    Problemets grund ligger i att parkeringspolicyns princip om att innerstaden bör bibehålla ungefär samma antal bilplatser som idag har frångåtts. Det är i sig ett bekymmer.
    Vi anser att ett antal tisbegränsade parkeringsplatser i innerstaden kan vara bra inte minst för bilburna besökare med ärenden till centrala staden, samt för näringsidkarna i området. Vi får dock inte skapa nya problem då vi löser ett. Alltså är det mycket viktigt att vi samtidigt säkerställer att de som uppenbarligen har behov att i centrala lägen kunna parkera en längre tid, även framgent har goda förutsättningar att göra det.

    Trafiknämnden föreslås besluta att

    ge Trafikkontoret i uppdrag att utreda alternativen för dem med behov av att i centrala lägen kunna parkera längre tid.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s